maandag 11 maart 2013

"Hij wil alleen maar spelen!"


“Hij wil alleen maar spelen!”


Staart tussen de benen


Vanmorgen gaf ik les aan een puppy en zijn baasje in het Lage Bergse Bos. We kwamen een ander baasje met zijn hond tegen. De hond (voor de trouwe meespelers met de raad-de-kruising quiz op Facebook: een kruising die ik zo snel niet kon raden ;)) kwam in snel tempo naar 'onze pup' gelopen. De pup maakte zich klein, liet zijn hoofd zakken, zijn staart was laag. De andere hond snuffelde aan 'ons pupje' en begon vervolgens in zijn nek, oren en halsstreek te happen, niet hard maar wel aanhoudend. 'Onze pup' ging op zijn rug liggen met de staart tussen zijn benen.


Ze spelen alleen maar


Terwijl dit tafereeltje zich ontwikkelde was ik naar de honden toegelopen. Ik maakte ruimte voor pupmans om overeind te komen, door tussen de honden te gaan staan. De andere hond bleef proberen om langs mij heen naar puppy te gaan en wilde de interactie weer starten. Ik vroeg het baasje van de hond of ze haar hond wilde roepen. Een beetje verontwaardigd dat ik me met deze hond-hond interactie bemoeide, zei ze tegen me dat “de honden alleen maar aan het spelen waren”.

Maar was dat wel het geval?? Was dit spel? Nee, dit was geen spelen. Een pup of volwassen hond die op zijn rug ligt met zijn staart tussen zijn benen, geeft aan dat hij het niet leuk vindt wat er gebeurd. Als het spel zou zijn, zou de andere hond daarop moeten reageren door te stoppen en een beetje afstand te nemen. Een van de andere belangrijke kenmerken van spel is ook dat er tweerichtingsverkeer is: beide honden zoeken de interactie met elkaar op. Is dat niet het geval maar loopt de één vooral achter de ander aan? Dan is het waarschijnlijk geen spel.


Honden regelen dat zelf wel onderling


Tja, helaas is dat ook iets wat ik nog steeds veel hoor. Dat je het honden onderling zelf uit moeten laten zoeken. En dat het dan wel goed komt. Ik ben het hier niet mee eens. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je hond leert dat hij veilig is bij jou. Dat jij voor hem opkomt als het nodig is. Vanuit de pup zijn oogpunt gezien was dit een enge situatie. Wat zou jij ervan vinden als er een vreemde plots op je afkomt en bij je op schoot komt zitten? Gewoon voor de gezelligheid?! Precies! Grijp dus in, ga er rustig naar toe en geef je pup (maar ook als je een volwassen hond hebt) de gelegenheid om weg te kunnen uit de situatie. Tussen de honden in gaan staan werkt goed, Je hoeft je hond niet op te pakken, dat kan in deze situatie zelfs gevaarlijk zijn. De andere hond kan hem dan als een speeltje gaan zien en ernaar beginnen te happen. 

En wat als je het baasje bent van de ‘belager’? Kijk of de andere hond het echt wel leuk vindt. Heeft hij de staart tussen de benen? Is zijn houding heel laag? Bevriest de andere hond? Is het eenrichtingsverkeer in de interactie? Haal dan je hond rustig weg bij de andere hond. Ze zijn niet aan het spelen. Roep hem weg en zoek een geschikter speelkameraadje voor je hond.




Op donderdag 11 april wordt er weer een hele leuke en leerzame workshop over de taal van de hond georganiseerd. Lees verder > 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten