woensdag 10 september 2014

Hoe nuttig is negeren bij het opvoeden van je hond?

Ik denk niet dat jullie raar opkijken als ik je vertel dat het goed is om je hond te belonen als hij iets doet wat je graag van hem wil.

Maar wat dan als je hond iets doet wat je niet wil? Ongewenst gedrag moet je negeren. Daarvan hebben jullie ook wel eens gehoord denk ik.

Maar...er gaat nogal eens wat mis bij negeren. 

We gaan er eens naar kijken...Hoe zit dat nou precies met negeren?

Om te beginnen is ‘goed’ negeren erg moeilijk. We proberen dan bijvoorbeeld het ongewenste gedrag niet te belonen.

Als de hond opspringt bijvoorbeeld duwen we hem weer naar beneden, zonder iets te zeggen. Maar wegduwen zonder iets te zeggen is eigenlijk al geen negeren meer. De hond krijgt dan misschien niet precies waar hij op hoopte, hij krijgt wél één reactie. Grote kans dat hij dit blijft doen. En als je er nu ook nog “nee” of “laag” bij zegt, wordt het helemaal een feestje ;-).

‘Goed’ negeren in dit voorbeeld is NIETS tegen de hond zeggen, dus ook geen “nee” “foei” “laag” of iets dergelijks. Hem NIET aankijken, ook niet boos of zuchtend...en hem NIET aanraken, ook niet wegduwen.

Ik ben inmiddels een doorgewinterde negeerder maar het is niet altijd eenvoudig...Als er een dolenthousiaste labrador van 25 kg tegen je aan springt bijvoorbeeld L.

Theoretisch klopt het hoor.

Als je gedrag zoals opspringen of blaffen om aandacht negeert, dan stopt het uiteindelijk. Maar...


  • ·         Het zou zomaar kunnen dat het gedrag eerst een stukje erger wordt. De hond is tot nu toe gewend aan een reactie en mogelijk raakt hij ietwat gefrustreerd nu jij hebt besloten hem en zijn gedrag te gaan negeren. Vergelijk het maar met als je auto een keer niet start...wat ga je doen? Nog een keer proberen? Harder aan de sleutel draaien? Een klap op het stuur geven? !!@#%%!!?
  • ·         Ik vind het niet prettig als er een hond tegen me aanspringt en mijn kleren misschien kapot maakt (nee, ik ook niet J). Jij ook niet denk ik en je bezoek ook niet en mensen op straat ook niet. En ik vind het al helemaal  niet leuk als de eigenaar van de hond dan niets doet...Jij? Ja, ja, ik weet het wel, als puppy hebben diezelfde mensen er misschien wel voor gezorgd dat je hond juist leerde springen...Toen vonden ze het immers nog grappig en schattig... Het is een lastige maar JIJ moet je hond opvoeden, en als je geluk hebt, werken mensen mee.

  • ·         En wat als je hond blaft om aandacht en het is 23:30u ’s avonds of nog later? En je buren hebben kleine kinderen? En je relatie met hen was toch al niet zo goed? Aiaiai...
Allemaal kantekeningen waardoor negeren lang niet altijd effectief is, soms gedrag zelfs erger kan maken of op zijn minst in bepaalde situaties sociaal onwenselijk is.

Werkt negeren dan helemaal nooit?

Ja zeker wel! Negeren is goed om te doen in sommige gevallen maar ik noem het liever anders namelijk: ‘doorgaan met wat je aan het doen was’.

Een voorbeeld waarin je het ongewenste gedrag van je hond wel zou kunnen ‘negeren’.
Je bent buiten met je hond en aan het spelen. Je zit samen helemaal in het spel. Plots klinkt er een hard geluid en je hond schrikt ervan. Hij stopt met spelen, duikt even ineen en begint dan hard te blaffen. Als we het hebben over negeren is de eerste reactie van veel mensen om nu te stoppen met spelen en de hond te ‘gaan negeren’. Want met spelen kun je anders misschien de hond belonen voor het blaffen. Dat wil je waarschijnlijk niet.

Werkt het ook zo voor de hond? Ik denk van niet... Juist door te stoppen met spelen in deze situatie zou je je hond de boodschap kunnen geven: “ja, zie je, er is inderdaad iets spannend aan de hand want mijn baasje stopt ook met spelen, goed dus dat ik me daarover heb opgewonden.“

‘Goed negeren’ is dus niet altijd hetzelfde als stoppen met spelen, doen alsof je hond niet bestaat of je hond geen aandacht meer geven. En vandaar ook dat ik het liever heb over ‘verder gaan met wat je aan het doen was’. In het voorbeeld hierboven betekent dat dus zelf geen aandacht besteden aan het geluid en gewoon verder focussen op het spelen.
In het ene geval negeer je de hond, in het andere zijn gedrag, dat is nogal een verschil!

Hmmm, en in andere situaties, kan ongewenst gedrag negeren dan wel werken?

Soms, bij ongewenst aandachtvragend/eisend gedrag. Bijvoorbeeld voor je gaan zitten en je strak aankijken, met de neus of lichaam tegen je aanstoten, piepen. Als je hond dit soort gedrag af en toe of in enkele situaties een keer vertoont, werkt negeren prima. Het doel van het gedrag is aandacht krijgen, als jij dus consequent ‘verder gaat met wat je aan het doen was’, zal het vragende gedrag snel stoppen.
Maar ook hier alweer een maar ;-) Als je hond het vragende/eisende gedrag vaker vertoont. Of als het gedrag van piepen veranderd in blaffen en daarna de hond ook nog gaat springen. Dan zou ik niet blijven negeren.
Negeren (ook niet als je verder gaat met wat je aan het doen was) is niet echt sturend, je laat de hond zijn ding doen wat meestal niet getuigt van veel leiderschap. En zo komen we automatisch bij de volgende vraag: als negeren dus vaak niet zo nuttig is, wat moet je dan doen?  

Daarover de volgende keer meer.
En voor jullie om over na te denken...(en voor mij misschien een andere keer op terug te komen):

Gewenst gedrag negeren doen we veel te vaak...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten